Cíl lsetkání:
- Probudit v dětech zájem o měnící se přírodu.
- Děti si všimnou, že větve stromů jsou holé, voda zamrzlá a tráva je pokrytá jinovatkou nebo sněhem.
Setkání mělo proběhnout venku, ale do klubu přišly také nečekaně dvě nové děti, které na plánovanou procházku nebyly připraveny, proto bylo trochu improvizované. Jelikož bylo opravdu studené počasí a sníh stále nenapadl, zůstala jsem s dětmi v herně. Původní záměr byl, aby děti postřehly, že všechny žaludy, kaštany a bukvice jsou přikryté sněhem. Sníh venku nenapadl a na zahradě bylo bláto, které spíše připomínalo pozdní podzim. Tak jsem pro jistotu předešlý večer všechny tyto plody zamrazila do malých ledových kostek.
Pomůcky:
kostky ledu, velký plech, bílé plátěné ubrousky
Opakování:
Co se děje se zvířátky, která přes zimu nespí? Čím se živí ptáčci a zvířata, která zůstávají v lese? Na otázky, čím se zvířata přes zimu živí, téměř všechny děti odpověděly správně. Pak jsme si povídali o tom, jaké to je, když paní Zima přikryje všechno bílou peřinou. I když nesněží, venku pořádně mrzne, a tak se může stát, že zvířátkům potrava zamrzne. To byl čas pro moje malé ledové kostky. Každá skupina děti dostala velký pečící plech, na kterém byly různé plody zamražené v kostkách ledu. To všechno bylo přikryto bílým ubrusem. Děti zkoušely podle hmatu rozpoznat, co se pod bílým ubrusem schovává. Pětileté děti po chvíli uhádly, že se jedná o něco hodně studeného, asi led.
Každý dostal na tácek jednu kostku ledu s kaštanem, šiškou nebo žaludem a mohl se sám vyjádřit, jak se asi zvířátko k takové potravě dostane. Toto už byla docela náročná otázka. Padaly odpovědi, že půjdeme do lesa a led rozbijeme kladivem, nebo že na něj budeme tak dlouho foukat, až roztaje. Děti tušily, že je třeba zvířátkům pomoct, nepřišly však na to jak.
Na otázku, jak pomáháme ptáčkům, měly jasnou odpověď. Nasypeme zrní do krmítka. Skrze krmítka jsem děti navedla na odpověď, že velká zvířátka mají také krmítka, říká se jim krmelec a my lidé jim do krmelce můžeme tyto plody nasypat.
Úkol:
Abychom si zimu v přírodě užili a mohli nosit zvířatům jídlo do krmítka, musíme být sami dobře připraveni. V této části jsme zahráli hru na třídění oblečení. Z připravených karet s různými druhy oblečení měly děti vybrat to, které si oblékají v zimě. Děti oblečení většinou správně roztřídily.
Tvořivá činnost:
Pomůcky:
Papír, klovatina, štětce, vodové barvy, zbytky vlny, nůžky…
Nakonec si každý podle předlohy vyrobil papírové rukavice a čepici s bambulí.
Výroba handbooku:
Každou schůzku děti dostávají motivační samolepky. Ty dostanou, pokud si něco pamatují, jsou aktivní, plní dané úkoly. Abychom mohli nějak posoudit posun dětí, co se týče zájmu o přírodu a o tyto lekce vůbec, připravila jsem pro děti složky, kam schovávají všechny výrobky, básničky, příběhy, obrázky zvířat a kam si také lepí své samolepky za odměnu.